Над осем милиарда евро за железопътна мрежа в Египет, три милиарда евро за локомотиви в Индия, 900 милиона евро за метрото в Австралия. Дори в скромната като финансови възможности България до края на 2024 година се очакват да се движат близо 50 нови локомотива Siemens, собственост на БДЖ и частни превозвачи.
В Египет компанията ще изгради цялостно мрежа за високоскоростни влакове с обща дължина от 2000 км и 60 нови гари. Цялата електроника и механика идва от Siemens, включително 41 високоскоростни композиции, 94 двуетажни регионални влака и 41 локомотива Vectron. Договорът включва също 15-годишна поддръжка на цялата система.
Подвижният състав се придвижи по релсов път до пристанище, след което ще продължи към Африка с кораб. Климатът естествено е предизвикателство и налага например вграждането на специални филтри за пясък, които в Египет е със специфични качества. Високите температури не са проблем за германските производители, тъй като техни локомотиви и вагони вече се движат успешно в други горещи държави като Испания или Турция.
Според прогнозите, чрез изграждането на новата железопътна мрежа в Египет, икономиката на страната ще реализира годишна полза в размер на два милиарда долара. Близо 90 процента от населението ще има достъп до новите трасета.
В същото време Siemens успя да сключи най-големия си договор в историята на компанията: доставка на 1200 модерни локомотива и 35 години поддръжка. Машините ще бъдат с мощност от 9000 к.с. и в рамките на експлоатационния си живот ще могат да заместят до 800.000 камиона. Германската компания вече произвежда в Индия електрически задвижвания и талиги.
В Сидни Siemens успя да спечели търг за изграждане на автономно движещо се метро. Подвижният състав под земята също има своите специфични предизвикателства, едно от което се обуславя от самите тунели, в които ще се движи. Формата на метро влаковете трябва да бъде съобразена с пробивите, а те са извършват по много различни начини. Това е и причината, метрата по света да са толкова различни. С други думи, няма кака да се предложи едно универсално метро за всички потенциални клиенти.
Голямото предимство на подземните влакове е движението им в затворена система, в която е твърде невероятно велосипедист изненадващо да прекоси релсите. Това е сериозно предимство при прилагане на системи за автономно придвижване. Но Siemens тества автономни превозни средства и над земята. Например трамвай в германския град Потсдам, близо до столицата Берлин, работи самостоятелно по обичайната си линия и маневри в депото. От есента на 2022 година в Хамбург пък се движи първата света високо автоматизирана градска железница (S-Bahn) с техника от Siemens.
Идеята на усилията в областта на автономното управление не целят заместването на машинистите, а подобряването на ефикасността на цялата железопътна система. При високотехнологичните системи могат да се движат повече влакове по едно и също трасе. Благодарение на оптимизирания график, капацитетът може да се увеличи до 30 процента. В същото време подобни решения спестяват до 30 процента енергия и са далеч по-точни, като рядко допускат закъснения.
На този фон интересът към обществения и железопътния транспорт бележи огромен ръст в класическата автомобилна държа САЩ. Пазарът се увеличава и генерира все по-голямо търсене. Не на последно място и в следствие на обещаното от президента Джо Байдън подпомагане на железниците и инфраструктурата със сто милиарда долара. Вероятно това е една от причините Siemens да строи пореден завод зад океана, този път в щата Северна Каролина, като инвестицията е за 220 милиона долара.
Но интересът към железниците не расте само в Щатите. Индийското правителство е увеличило годишния бюджет за железниците с 74 процента до общо 28 милиарда евро. Подобни тенденции се забелязват в целия свят, защото съвременната мобилност и опазването на природата са неотменим приоритет. А съвременните железници са идеалния отговор и на двете предизвикателства.